Commentary
All critics agree that Oscar Wilde is still one of the most interesting writers. He did not conform to the Victorian “respectability” and did not adopt the ethic approach for literary works.
Wilde himself considered his novel imperfect as it could be read as a moral book because of the protagonist’s death at the end. By killing the picture Dorian kills his real self, his soul.
The theme of the duplicity of man was much exploited by Wilde’s contemporaries and later, under the influence of Freud’s psychoanalytic science (by R. L. Stevenson wrote Dr. Jekyll and Mr. Hyde and G. Wells in The Island of Dr. Moreau)
Probably society itself suggested the topic of duplicity. England was divided into two halves: on one hand the middle classes represent a full economic development and industrial progress; on the other the working classes lived in very poor financial and sanitary conditions. Besides Wilde was surely influenced by the Romantic Gothic literature. An uncle on his mother’s side, a dandy priest, had become famous as the writer of the Gothic novel Melmoth the Wanderer. But Dorian is not properly a Gothic hero: he lacks the “barbaric energy” and the knowledge of bad and mean way of living. Wilde is not at ease when he describes London underworld (the theatre where Sibyl acts or the opium den on the docks). Also the details concerning crime are quite vague: Wilde’s mind is more centred on the quest for immortality accompanied by speculations on art, beauty and their relationship with life and vices.
The aim of life is self-development and man must live fully and completely. The turning point in Dorian’s life is Sibyl’s death. The protagonist of the novel did not love the young woman, but the art she expressed, the heroines she performed on the stage.
From that moment on, his picture assumes a cruel expression and his life starts falling into a winding way of corruption and self-deception.
He admits to be under the evil influence of Lord Henry and of the book he gave him, but the real protagonist of his decay is the picture he hid, his fate.
The author gives a clue to better understand his characters and his aim at writing the novel. He says that there is only one character in the book, Wilde himself. Lord Henry Wotton, Harry, is how he appears in society, Basil Hallward, the painter, represents what he really is, Dorian Gray is the man he fears to become. Wilde speaks through their voices using the language that made him famous.
The author uses wit and ironical humour, puns and nonsenses to attack and ridicule his contemporaries. Nevertheless the structure of his sentences is simple; his language never falls into obscure complexity. The result is a melodious rhythm and a warm language of sense impressions that gives, by means of metaphors and images, vivid and fresh descriptions.
Commento
Tutti i critici concordano sul fatto che Oscar Wilde è uno degli scrittori più interessanti del 19° secolo. Non si adattò mai alla vittoriana “rispettabilità” e non adottò l’approccio etico per le opere letterarie.
Wilde stesso considerò il suo romanzo imperfetto in quanto da adito ad essere letto come un libro di morale per via della morte del protagonista alla fine. Uccidendo il quadro Dorian uccide il suo vero io, la sua anima.
Il tema della duplicità dell’uomo è stato molto sfruttato sia dai contemporanei di Wilde sia più tardi, sotto l’influenza della scienza psicoanalitica di Freud (da RL Stevenson che scrisse Dr. Jekyll e Mr. Hyde a G. Wells con L’isola del dottor Moreau)
Probabilmente la società stessa suggeriva il tema del doppio. L’Inghilterra era divisa in due parti: da un lato la classe media che rappresentava un pieno sviluppo economico e il progresso industriale, dall’altro la classe operaia che viveva in condizioni finanziarie e sanitarie molto povera.
Inoltre Wilde fu sicuramente influenzato dalla letteratura gotica romantica. Uno zio per parte di madre, un prete dandy, era diventato famoso come lo scrittore del romanzo Gotico Melmoth the Wanderer. Ma Dorian non è propriamente un eroe gotico: gli manca l’ ‘”energia barbarica” e la conoscenza del modo dei bassi fondi.
Wilde non è a suo agio quando descrive gli i bassifondi di Londra (il teatro in cui recita Sybil o la fumeria d’oppio sulle banchine). Anche i dati relativi alla criminalità sono piuttosto vaghi: la mente di Wilde è più concentrata sulla ricerca dell’immortalità accompagnata da speculazioni su arte, la bellezza e sul loro rapporto con la vita e i vizi.
Lo scopo della vita è l’autosviluppo e l’uomo deve vivere pienamente e completamente.
Il punto di svolta nella vita di Dorian è la morte della Sybil. Il protagonista del romanzo non amava la giovane donna, ma l’arte che essa esprimeva, le eroine si interpretava sul palco.
Da quel momento, la sua immagine assume una espressione crudele e la sua vita inizia a cadere in un modo di corruzione e di auto-inganno.
Egli ammette di essere sotto l’influenza malvagia di Lord Henry e del libro che gli ha dato, ma il vero protagonista del suo decadimento è l’immagine che ha nascosto, il suo destino.
L’autore dà un indizio per capire meglio i suoi personaggi e il suo scopo nello scrivere il romanzo. Egli dice che vi è un solo personaggio nel libro, lui stesso Wilde. Lord Henry Wotton, Harry, è così che appare nella società, Basil Hallward, il pittore, rappresenta quello che realmente è, Dorian Gray è l’uomo che teme di diventare. Wilde parla attraverso le loro voci avvalendosi di quel modo linguaggio che lo rese famoso.
L’autore usa arguzia, umorismo ironico e giochi di parole per di attaccare e ridicolizzare i suoi contemporanei. Tuttavia la struttura delle sue frasi è semplice: il suo linguaggio non cade mai in una complessità oscura. Il risultato è un ritmo melodioso e una lingua calda di impressioni sensoriali le cui descrizioni, per mezzo di metafore e immagini, sono vivi e fresche.