dopo Jane Eyre, le sue seguaci

Jean Rhys (1890 –1979), was born as Ella Gwendolen Rees Williams in Dominica, West Indies, but lived mainly in Europe and in England.

Her life was difficult: she suffered the experience of a white Creole woman, both in the Caribbean and in England, when  most of Dominica‘s people were of African descent and slavery had ended in the island in 1834. She used to define herself as “a doormat in a world of boots”, a sensation described in her mainly autobiographical works which focus around the theme of a helpless female, an outsider, victimized by her dependence on an older man for support and protection.

Rhys gained international acclaim in the 1960s with the publication of her most admired novel, Wide Sargasso Sea, written as a “prequel” to Charlotte Brontë’s Jane Eyre. Here the writer gives voice to Edward Rochester’s mad wife, Antoinette Bertha Mason, a white West Indian,  and deals with the theme of conflicting cultures,  of dominance and dependence. The protagonist is  called “white nigger” by her black playmate in Dominica.  She marries a controlled and domineering Englishman, Edward Rochester, follows him to his home country and ends up confined in the attic of a her husband’s country house.

Jane Rhys said in an interview: “The mad wife in Jane Eyre always interested me, I was convinced that Charlotte Brontë must have had something against the West Indies, and I was angry about it.” Edward is a tormented character, who admits that “she [Bertha]had left me thirsty and all my life would be thirst and longing for what I had lost before I had found it.”. In her madness and misery Antoinette burns up the house and herself. Rhys’ answer is not solidarity between women; her heroines are victimized both by paternal men and by a society, where women fail to provide protection for each other. Rhys considered black women stronger than white “Dear God, let me be black,” she wrote in her autobiography.

Jean Rhys (1890 –1979), pseudonimo di Ella Gwendolen Rees Williams nacque in Domenicana, West Indie, ma visse per lo più in Europa, in Inghilterra.

La sua vita fu difficile: soffrì come creola bianca sia nei Carabi sia in Inghilterra, in un periodo in cui la maggior parte era di discendenza africana e la schiavitù era finita nell’isola nel 1834. Si definiva “un tappetino in un mondo di stivali”, sensazione descritta nei suoi libri quasi tutti autobiografici che si incentrano sul tema della donna sola, fuori della società, vittima e dipendente da una presenza maschile più vecchia. Rhys ottenne fama mondiale negli anni ‘60 grazie al romanzo Wide Sargasso Sea, scritto come prequel di Jane Eyre, di Charlotte  Brontë. Qui a parlare è la moglie pazza di Edward Rochester, Antonietta Berta Mason, una bianca delle Indie dell’Ovest e tratta il tema delle culture in conflitto, di dominazione e sudditanza. La protagonista viene chiamata fin dai bambina nei Carabi la negra bianca; si sposa con un inglese molto controllato e tirannico,  Edward Rochester, lo segue in Inghilterra e qui finirà rinchiusa in una soffitta della casa di campagna del marito.

In una intervista Jane Rhys rivelò: “La moglie pazza di Edward Rochester mi ha sempre attratto: ero convinta che Charlotte Brontë dovesse avere un sentimento di odio verso le Indie occidentali e sentivo del rancore per questo”. Edward è un personaggio tormentato che ammette che “lei [la moglie Berta] mi ha lasciato una sete  e ho trascorso la mia vita come un assetato che ha perso qualcosa prima ancora di averlo trovato.” Nella sua pazzia e miseria Antonietta brucia la casa e se stessa. La risposta della Rhys non è di solidarietà tra donne; le sue eroine sono vittime sia delle figure paterne maschili sia della società e le donne non riescono a proteggersi. Rhys considerava le donne di colore più forti delle bianche “Buon Dio, lasciatemi essere nera, “ scrisse nella sua autobiografia.