Another movie about Jane Eyre, Jane Eyre, has been recently shot and will soon appear on European theatres. The director is Cary Juji Fukunaga and the role of the protagonists is given to Mia Wasikowska and Michael Fassbender. The screenplay, written by Moira Buffini, is based on the 1847 novel of the same name by Charlotte Brontë. A question is obvious: “Why another movie about Jane Eyre?” The classic 19th century novel has been one of the most filmed book by far. The answer is obvious too: a classic is a story never forgotten, always modern. The woman who is the central figure of the book, represents the eternal dilemma between love and money, love and work. She is a woman who gets her own living, who is able to reach a place in the society by herself. Besides, the fact of being a horror gothic novel, makes it an attractive and commercial product.
The other previous adaptations were : in 1934 directed by Christy Cabanne, the first silent movie which used music; ten years later a remake written, among the others, by Aldous Huxley and directed by Robert Stevenson, starring Orson Wells; in 1970 a TV film was directed by Delbert Mann; and in 1996 Italian director Franco Zeffirelli signed an almost faithful adaptation.
Among the TV version the most recent is 2006 series directed by Susanna White.
Un altro film su Jane Eyre, Jane Eyre, p stato girato recentemente e presto apparirà sugli schermi. Il regista è Cary Juji Fukunaga ed il ruolo di protagonista è stato dato a Mia Wasikowska e Michael Fassbender. La sceneggiature, scritta da Moira Buffini, si basa sul romanzo di Charlotte Brontë del 1847. una domanda è opportuna: “Perché un’altra Jane Eyre?”. Il classico del 19° secolo è stato uno dei film più sfruttati cinematograficamente. Ma la risposta è altrettanto ovvia: un classico è tale perché è una storia che non si dimentica, sempre attuale. La donna protagonista incarna uno di quei dilemmi di sempre: amore – denaro, amore – lavoro. E’ una donna che si guadagna da vivere da sola, con le sue capacità e raggiunge una sua posizione sociale. Inoltre, si tratta di un romanzo horror-gotico, il che lo rende attraente e commerciale. Gli altri adattamenti presedenti sono : nel 1934 diretto da Christy Cabanne, il primo film muto ad usare il sonoro; dieci anni dopo un remake scritto. Tra gli altri, da Aldous Huxley e diretto da Robert Stevenson, con Orson Wells come Mr. Rochester; nel 1970 un film per la TV diretto da Delbert Mann; e nel 1996 il regista italiano Franco Zeffirelli firma una edizione abbastanza fedele. Per la TV la versione più recente è stata del 2006 diretta da Susanna White.