cenni critici e fortune di Ivanhoe

Commentary
Walter Scott loved to speak about past and present events. He depicted his stories with mystery (following the Gothic tradition) but without forgetting ironical and comic effects. His descriptions of nature reveal the love Scott felt for his mother country avoiding the intimist sensibility of the Romantic poets for a more realistic dimension.
In Ivanhoe, the main plot is based on a journey that leads the protagonist to meet new situations and different social or ethnic realities. At the end the hero comes back to his own dimension with a deeper consciousness of himself and of his society and a greater experience of life.
With the Romantic generations he shared a great love for the past and for the language, but his researches aimed at establishing a contact with his countrymen showing the similarities between past and present life.
For this reason he enriches the dialogues with dialects and different linguistic registers that vary according to the rank and the job of the characters.
Scott used the third person narrator technique in order to give vitality to the past and to make the reader live it in accordance with the spirit of the age, narrated by a faithful reporter.
Scott mixed real events and imaginary heroes, ancient traditions and culture revisited under the veil of romance.
He influenced the later writers not only in England: Fennimore Cooper, Charles Dickens, William Thackerey, Robert Louis Stevenson, Victor Hugo, Alexandre Dumas, Nikolaj Vasil’evič Gogol, Alexander Puskin and  Lev Tolstoj  followed his example and his patriotism had a political impact during the 19th century. His ability in dealing with history seen through the eyes and deeds of common people inspired Alessandro Manzoni and represent his main achievement enriching of colour the history of past and present times.

Commento
Walter Scott amava parlare di eventi passati e presenti. Ha descritto le sue storie imbevendole mistero (secondo la tradizione gotica), ma senza dimenticare gli effetti ironici e comici. Le sue descrizioni della natura rivelare l’amore di Scott nutriva per la sua madre patria evitando la sensibilità intimista dei poeti romantici per una dimensione più realistica.
In Ivanhoe, la trama principale si basa su un cammino che porta il protagonista a far fronte a situazioni nuove e diverse realtà sociali o etniche. Alla fine l’eroe torna alla propria dimensione con una più profonda coscienza di sé e della sua società e di una maggiore esperienza di vita.
Con le generazioni romantiche ha condiviso un grande amore per il passato e per la lingua, ma le sue ricerche sono volte a stabilire un contatto con i suoi connazionali mostrano le analogie tra la vita passata e presente.
Per questo Scott arricchisce i dialoghi con dialetti e differenti registri linguistici che variano a seconda del rango e il lavoro dei personaggi. Utilizzata la tecnica del narratore terza persona al fine di dare vitalità al passato e di rendere il lettore che vive in armonia con lo spirito dei tempi, raccontata da un cronista fedele.
Scott mescola eventi reali con eroi immaginari, di antiche tradizioni e della cultura rivisitati sotto il velo di romanticismo.
La sua opera influenzato gli scrittori più tardi non solo in Inghilterra: Fenimore Cooper, Charles Dickens, William Thackerey, Robert Louis Stevenson, Victor Hugo, Alexandre Dumas, Nikolaj Vasil’evič Gogol, Alexander Puskin e  Lev Tolstoj seguirono il suo esempio e il suo patriottismo ha avuto un impatto politico nel corso del 19 ° secolo. La sua abilità nel trattare con la storia vista attraverso gli occhi e le azioni della gente comune ha ispirato Alessandro Manzoni e rappresentano il suo principale risultato arricchendo di colore della storia del passato e del presente.